Památník generála Pattona v Plzní
- Foto Lubomír Čermák, spolupráce Ing. arch. Tomáš Beneš, MGA. Lubomír Čermák
- Památník generála Pattona v Plzni
- Vzhledem k určeným dispozicím jsme zvolili formu subtilní sochy – architektury, odkazující k motivu slavobrány či vítězného oblouku, což je tradiční symbol válečného vítězství, zakotvený hluboko v evropské kultuře. Toto řešení zde má svůj hluboký smysl, neboť pomník se nachází na místě, kde toto vítězství bylo završeno! Z našeho „českého“ pohledu je Patton spojený s osvobozením západních Čech a konkrétně Plzně, tedy se závěrečným úsekem 2. světové války. Ale dějinný význam jeho osobnosti – a o ní jde v jeho pomníku především – byl mnohem širší. Pattona zde interpretujeme nejen jako Osvoboditele, ale i jako Vítěze, jednoho z klíčových vojevůdců vítězné armády, který prošel mnoha bojišti. Tomu by pak měla odpovídat i příslušná formulace nápisu, umístěného na dvou pásech, na jednom česky, na druhém anglicky. Jde o subtilní významové nuance, které jsou pomníkem možná spíše jen naznačeny než dopovězeny, nicméně vždy budou v tomto řešení latentně přítomny. Pro nás je důležité, aby pomník, byť na první pohled velmi minimalistický a oproštěný, v sobě ukrýval tuto hlubší významovou rovinu, která je založena na našem vnímání postavy generála Pattona. Klasická podoba vítězného oblouku se svou obsahovou „závažností“ a s ní korespondující hmotovou tíží (většinou ovládá nějaké rozsáhlé centrální prostranství) zde byla samozřejmě odlehčena, což odpovídá jak době, kdy se podvědomě bráníme silným, patetickým obsahům, tak i místu, které má intimnější a také výrazně liniový, proudnicový charakter. Je užito současné tvarové řešení, při kterém jsme zdůraznili lehkost a hravost, která nejde na úkor důstojnosti pomníku. Uvědomili jsme si, že pomník stojí na místě, okolo kterého se prochází. Divákovi, který se k němu blíží, se tvar postupně proměňuje. Zdálky při mírně šikmém pohledu je abstraktním, bohatě tvarovaným sloupem nejasného určení. Když dojde na úroveň podélné osy, změní se v téměř nehmotnou bránu. A čím přichází blíže, tím jasněji vystupují konkrétní tvary siluety, které by ho měly zaujmout, přimět k zastavení a přečtení nápisu. Osobnost generála Pattona je tu připomenuta dvěma prvky. Zaprvé zdvojenou siluetou v nadživotním měřítku, odkazující i v přeneseném smyslu k jeho „velikosti“, zadruhé materiálem. Dvojitá silueta je tu proto, že žádný ze směrů není privilegovaný. Silueta vyšla jako řešení, které odkazuje k fyzické podobě generála Pattona, aniž by bylo zatíženo nepříjemnou popisností, odkazující k pomníkům doby minulé. Silueta tu navíc má i konceptuální, obsahový rozměr: ve svém negativním vymezení je symbolem dějinného otisku již nepřítomné osobnosti. Zobrazení profilu má i své autonomní významové kvality, jak o nich píše např. prof. Petr Wittlich. Profily „…jsou plasticky a výrazově určující a pomáhají v linii čela, nosu a brady přesněji vyjádřit jedinečnost portrétovaného. (…) …profil, který dotyčný člověk obvykle ani nezná, je oproti reprezentativnímu en face vizuálním projevem těch sil, které formují obraz člověka osudově. Pattonův profil – rozhodný, přísný – je podtržen helmou, jeho základním atributem, která je přítomná prakticky na všech jeho vyobrazeních. Druhým momentem odkazujícím přímo k osobnosti generála Pattona je materiál – corten , v prvním plánu volně odkazující na pancíř tanků. Volba materiálu má i hlubší asociace, a to ve zcela nepopisné rovině, nicméně zcela jasně působící na podvědomí diváka. Základní charakteristiky kovu – nelze jej snadno utvářet a vyjadřovat v něm subtilní psychologické odstíny jako v bronzu, naopak působí přímo, autenticky a bezprostředně, je pevný, drsný, tvrdý; kresba v něm je ostrá a pádná, podobně jako musí být i řeč vojáka jasná a jednoznačná - odkazují k vlastnostem tvrdého a nekompromisního vojevůdce, který se musí umět rozhodovat.
- Realizace 2012 – 2015
Zpět na přehled